Tuesday 13 September 2011

Kerosakan sudah berlarutan

TERACHI – Penduduk dan pengguna jalan raya memohon kepada pihak berkaitan mengambil tindakan segera membaiki jalan Kampung Baru Lanjut Manis, di sini yang rosak teruk.
Penduduk, Saedun Hussin, 45, berkata, kerosakan itu berlarutan untuk tempoh lama sehingga menyukarkan pengguna.
Menurutnya, jalan itu semakin rosak berikutan kenderaan sentiasa berulang alik menggunakan jalan berkenaan.
“Jalan ini memang sentiasa dilalui memandangkan terdapat penempatan termasuklah rumah saya. Sudah lama jalan ini tidak berturap hingga tarnya telah pecah sementara strukturnya sudah rosak sehingga memaksa pengguna menggunakan laluan bersebelahan.
“Namun, ia mengundang risiko bahaya memandangkan jalan ini kecil, apabila berselisih menyukarkan pengguna. Tambahan pula, satu pembetung sudah pecah dan terdapat tanda rekahan tanah, bila-bila masa boleh berlaku runtuhan,” katanya.
Bagi mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku, Saedun berharap, pihak berkaitan memandang serius masalah tersebut.
“Sekiranya masalah peruntukan menjadi kekangan kepada pihak berkenaan untuk mengatasi kesulitan itu, satu laluan alternatif berturap perlu dibina.
“Kerosakan ini sudah lama, maka tidak perlu tunggu lebih lama lagi kerana penduduk menggunakan laluan itu setiap hari,” katanya.
Katanya, kerja-kerja penanaman paip bawah tanah telah selesai berdasarkan pemerhatiannya, namun kawasan rumahnya masih belum menerima sumber air.
“Mereka membuat kerja penanaman paip bawah tanah sejak awal 2011. Walaupun begitu, rumah saya terpaksa menggunakan generator memandangkan air tidak dapat sampai ke rumah. Gangguan air turut berlaku di sini terutamanya pada musim perayaan Aidilfitri.
“Oleh itu, masalah sebegini perlu diberi perhatian dengan segera oleh pihak berkaitan demi keselesaan penduduk, dan pengguna yang melalui jalan tersebut” katanya.http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9522773.asp

No comments:

Post a Comment